בדומה לכל מכשיר או רכב משומש, גם כאשר מחפשים אחר מלגזה חשמלית יד שנייה, מתעורר החשש שאולי בחרנו אחת במצב ירוד, ובהמשך ״ניתקע״ איתה.
בניגוד לרכישת מכונית משומשת, למשל, שם אנחנו יודעים בדיוק מהו ה״צ׳ק ליסט״ שצריך לבודק (מרחק, מנוע וכו׳), כאן מדובר בטריטוריה קצת פחות מוכרת ובטוחה., גם כאשר מדובר ביד שניה, מדובר בהוצאה משמעותית, ואנחנו רוצים להיות בטוחים שההשקעה תשתלם לאורך זמן, והמלגזה שרכשנו תשרת אותנו נאמנה, במהלך השנים הקרובות. קחו בחשבון שמאחר ומדובר ביד שנייה (וככל הנראה, התקציב שלכם מוגבל), ייתכן שתצטרכו להתפשר על קריטריונים מסוימים, בהתאם לגיל ולעלות המלגזה. עם זאת, שתי המטרות שצריכות לעמוד לנגד עיניכם בתהליך הזה הן – השגת תמורה טובה לכסף וקבלת מלגזה אמינה ויעילה לעסק שלכם.
רשימת בסיסית של דברים שכדאי לבדוק כאשר ניגשים לרכוש מלגזה משומשת:
מראה חיצוני
בצעד הראשון, יש לבחון את מראה המלגזה, פשוט כמשמעו: האם הצבע אחיד ונקי? האם ישנם סימני שחיקה או נזק משמעותיים יותר משריטות שטחיות? מה מצב החלודה – מינימלית או יותר? כיצד נראים הצמיגים – שחוקים או במצב טוב?
במידה ואתם יוצאים מנקודת פתיחה של תקציב מוגבל ונמוך, קחו בחשבון שיתכן שתצטרכו להתפשר על חלק מהפרמטרים האלה. עם זאת, מומלץ לתור אחר מפגעים ובעיות, ולשאול את המוכר האם ניתן לתקן אותן לפני הרכישה, במיוחד אלמנטים שעלולים להפוך לסכנה בטיחותית או לחבל בפעילות השוטפת של המלגזה.
על מה לשים את הדגש בבחינת צבע המלגזה?
הצבע צריך להיות במצב טוב, רצוי עם מדבקות (מה שיבטיח ערך מכירה חוזרת טוב יותר) ומדבקות אזהרה (למען בטיחות המפעיל). חפשו אחר שריטות עמוקות, חלודה נרחבת, ריסוס יתר של צביעה חובבנית, וכתמים גדולים. כמו כן, שימו לב לסדקים או קילופים בצבע.
מנוע
פתחו את מכסה המנוע והפעילו את המנוע. ודאו שהוא מתחיל לפעול בקלות ובצורה חלקה. קחו בחשבון שמנוע של מלגזה הוא רועש יותר ממנוע של מכונית. חפשו למעלה ולמטה נזילות שמן מנוע (שחור). הפעילו את המנוע במצב ניטרלי, ובדקו האם נפלט עשן כחול או שחור. הפליטה צריכה להיות מינימלית וללא ריח יוצא דופן.
ציוד הרמה
הרימו את המזלגות לגובה מלא (הוציאו את המלגזה החוצה במידת הצורך). בדקו כי מהירות ההרמה יציבה וקבועה. הגבירו את מהירות ההרמה ואז הפעילו במצב ״ניוטרל״ כדי להבטיח שמשטח ההרמה ימשיך להתרומם. הטו אחורה וקדימה בטווח מלא, וודאו שהמנוע לא בולם. לאחר מכן, בירידה למטה, התנועה צריכה להיות חלקה ויציבה, וכל החלקים צריכים לנוע בתורם, ללא קטיעות.
מושב ואורות
המושב צריך להיות נקי מקרעים ומפגמים בולטים או גדולים. חגורת הבטיחות (בהנחה שהיא חלק מהציוד המקורי), צריכה להיות פונקציונלית. האור מהבהב על הגג אמור לעבוד, וגם האורות האחרים, אם יש כאלו, אמורים לדלוק, אך עם זאת – אינם חיוניים אלא אם כן נדרש שימוש של המלגזה גם על הכביש. כמו כן, נסיעה לאחור אמורה להפעיל ביפר או זמזם. זהו מנגנון בטיחותי חשוב, וכדאי לבדוק שהוא מתפקד כראוי.
צמיגים
חשוב לוודא שכל ארבעת הצמיגים במצב שחיקה זהה. הצמיגים צריכים להיות מוצקים ומרופדים, נקיים מקרעים וחפים מסימני נזק בולטים. כמו כן, צמיגים פנאומטיים צריכים להיות בעלי לחץ אוויר מתאים.
סוללה – במקרה של מלגזה חשמלית
אם מדובר במלגזה חשמלית, חשוב לבדוק את הסוללה ולוודא שאין בה רכיבים חסרים, ושאין עליה סימנים של של הצטברות חומצה או חלודה.