מלגזה היא רכב תעשייתי קטן, בעל פלטפורמת מזלג המופעלת בכוח ומחוברת בחזית הניתנת להרמה ולהורדה לצורך הכנסתה מתחת למטען כדי להרים או להזיז אותו. מלגזות משרתות את הצרכים של תעשיות שונות כולל מחסנים ומתקני אחסון גדולים אחרים.
המלגזות מופעלות באמצעות סוללות חשמליות או מנועי בעירה. חלק מהמלגזות מאפשרות למפעילים לשבת בזמן נהיגה והפעלת המכונה בעוד שאחרות דורשות מהמפעיל לעמוד. מלגזות משמשות לשלל פעולות ולא במקרה הן נמצאות בשימוש נרחב ברחבי התעשייה להובלת חומרים וסחורות (ציוד לעבודה מחסנים, פינוי שלג, הובלת מכולות ועוד).
מהם המרכיבים העיקריים של המלגזה?
מלגזה מורכבת ממגוון רכיבים הנדרשים לטיפול במשימה בצורה יעילה. ממסגרת משא, מקור כוח ועד משקל נגד – כל אלה ועוד חיוניים לתפקוד יעיל של המלגזה.
מסגרת משא
מסגרת משא היא הרכיב החיוני ביותר המהווה את הבסיס של המכונה. כל מרכיבי המפתח של המלגזה כולל גלגלים, משקל נגד ותורן מחוברים למסגרת.
משקל נגד
משקל הנגד הוא משקולת ברזל יצוק המחוברת לחלק האחורי של המלגזה. מטרת משקל הנגד היא לאזן את העומס המורם.
מקור כוח
מקור הכוח של המלגזה מורכב ממנוע בעירה פנימית. ניתן לתדלק את המנוע באמצעות גפ”מ, CNG, דיזל וגז טבעי. מלגזות חשמליות שואבות כוח מתאי דלק או סוללות עופרת.
עגלה
העגלה משמשת כבסיס למלגזה. העגלה מקובעת על מסילות התורן כך שניתן להזיז אותה בקלות כלפי מעלה ומטה.
תורן
התורן הוא חלק אנכי שמתרומם ודוחף את העומסים. רכיב התורן מורכב ממסילות משתלבות המציע שליטה אופקית.
איך עובדת מלגזה?
מלגזות שואבות את כוחן משני מנגנונים משולבים:
- זוג צילינדרים הידראוליים
- זוג גלגלות שרשרת רולר
- בקרות
מנגנון הרמה: צילינדרים הידראוליים
ידית ההרמה מחוברת למשאבת אוויר חשמלית בבסיס המלגזה. לאחר לחיצה על הידית, היא מפעילה את משאבת האוויר השואבת את האוויר החיצוני דרך מסנן ולוחצת אותו לתוך צינור המגיע אל הצילינדרים ההידראוליים.
צילינדר הידראולי מורכב מצינור חלול שנסגר בקצהו האחד עם בוכנה משומנת גמישה המשתלבת בקצה השני. אוויר נכלא דרך בסיס הגליל המאפשר לגזים להיכנס מבלי לדלוף אותם החוצה.
נפח הגז בצילינדר מעלה את הלחץ בתוכו. הלחץ המופעל על אזור ראש הבוכנה יוצר כוח כלפי מעלה. כוח זה גורם לבוכנה לנוע למעלה, להגדיל את נפח הגז ולמזער את הלחץ. זה יוצר שיווי משקל פיזי בגובה המלגזה וכוח שווה ערך מהגז ומהעומס של המלגזה.
כדי להעלות את העומס – המפעיל דוחף את הידית קדימה ומסמן למלגזה לשאוב עודפי אוויר לצילינדרים.
כדי להוריד את העומס – המפעיל מושך את הידית אחורה ומאותת על שסתום מיוחד לפריקת גז מהגלילים.
מנגנון הרמה: גלגלת שרשרת רולר
הבוכנות ההידראוליות מחוברות לשני המבנים האנכיים העיקריים המכונים “תרנים”. מזלגות שנועדו לשאת את המטען מחוברים לגוף הראשי של המלגזה על ידי זוג גלגלות שרשרת רולר שנקודת המשען שלהן יוצר גלגל שיניים בראש התורן.
מכאן שכאשר הבוכנות ההידראוליות דוחפות את התורנים לכיוון מעלה, גלגלי השיניים שעל התורנים נלחצים אל שרשראות הגליל. זה קורה בגלל שצד אחד של השרשרת מקובע למסגרת הבלתי ניתנת להזזה של המלגזה, והדרך היחידה שבה תרנים יכולים לנוע כלפי מעלה היא כאשר גלגלי שיניים מסתובבים בכיוון השעון ומושכים את המזלגות מעל לראש.
המשמעות של מנגנון זה היא שהוא נותן למזלגות ללכת רחוק מהישג ידם של הצילינדרים. אם זה לא מיועד לגלגלות שרשרת רולר אז מלגזות ידרשו צילינדרים גבוהים בהרבה כדי להעלות את העומס לגובה שווה.
בקרות
למלגזות יש שני סטים של פקדים: אחד להיגוי ואחר להרמה.
בקרת היגוי
בקרת ההיגוי פועלת בדומה לאלו של עגלת גולף, עם דוושת תאוצה, הגה, בלם, הילוך אחורי והילוך קדימה. מלגזות משתמשות בהיגוי גלגל אחורי. כאשר אתה מפעיל את ההגה, הגלגל בציר האחורי מתחיל להסתובב קדימה ואחורה. זה תוכנן בכוונה כדי לאפשר למפעיל לקחת מידה רבה יותר של סיבוב ודיוק בזמן טיפול במטען.
בקרת הרמה
בקרת ההרמה כוללת שני מנופים: אחד להרמה והורדה של המזלג והשניה להטיית המטען קדימה ואחורה.
חברת ציוד בע”מ מספקת מגוון מלגזות למכירה באיכות ושירות ללא פשרות.